playlist abang...

Monday, June 6, 2011

Sebelum Penghujung nyawaku….

Share

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM…

Di saat aku Kegembiraan..di saat aku Alpa.. di saat Keegoan ku..di saat aku ditemani oleh syaitan-syaitan..aku lupa akan matlamat “UNTUK APA AKU HIDUP DI BUMI”...aku lupa segala2nya..kerana dengan “Nikmat Dunia” ini..yang telah melalaikan aku...dengan CETUSAN HATI INI aku dapat berkongsi ISI HATI aku..seorang insan CiptaanMu..Ya Allah..

Di saat aku dalam kegembiraan…aku lupa akan kamu Ya Allah..aku lupa insan yang berada di dalam kesusahan serta Insan yang Inginkan Pertolongan..Maafkanku Ya Allah..Aku menangis Atas kegembiraan ku ini Ya Allah..

Di saat aku dalam kealpaan..aku lalai dengan Semua PESAN MU Ya Allah..Maafkanku Ya Allah..Aku menangis Atas Kealpaan ku ini Ya Allah..

Di saat aku dalam keegoan..aku menepis Semua PERINGATAN MU Ya Allah..Maafkanku Ya Allah..Aku menangis Atas Keegoan ku ini Ya Allah..

Di saat aku Lalai dengan Duniawi ini..Aku hanya ISLAM pada NAMA.. Ya Allah..Maafkanku Ya Allah..Aku menangis Atas Kelalai yan ku ini Ya Allah..

Aku lupa semuanya…Ampunkan lah Dosa hambaMu ini Ya Allah..Aku hanya Sekerdil umatMu..Ampunkan Aku Ya Allah..

Ingin Ku Ubah semuanya..

Ingin Ku Cerah kan tempat Yang Gelap..

Ingin Ku Lembutkn Hati yang Keras ini..

Ingin Ku Luruskan JalanKu..

Ingin Ku Bersihkan segala Kekotoran pada Diriku..

Ingin Ku Lembutkan lidah ku agar selalu membaca AyatMu..

Ingin Ku Tegak Kan kembali Tiang-tiang yang runtuh selama ini..

Ingin Ku Balas semua Jasa-jasa Ibubapaku,Walaupon belum tentu aku dapat membayar kembali semua Titisan-titisan peluh mereka DiSaat mereka membesarkan Aku menjadi Manusia yang Berguna..Tanpa mereka MENGELUH!! Walaupun mereka dalam serba kekurangan..KESABARAN mereka tiada tandingan..Aku berSYUKUR atas kurniaanMu Ya Allah..

Ya Allah…Dengan nama Khairil amri…Aku ingin Menangis Di Atas SejadahMu Ya Allah..Ingin aku mengucup KaabahMU Ya Allah…

Ya Allah…TerimaLah Taubat Hamba MU ini…

Ya Allah..Ampunkan la semua Dosa-dosaKu,Kedua ibubapaKu,Guru-guruKu,Rakan-rakanKu,Kenalan-kenalanKu,PensyarahKu,MajikanKu,Adik-BeradikKu,Sepupu-sepupuKu,Seluruh KeturunanKu,PembacaKu,MusuhKu Serta Semua UmatMu..TempatKan Kami serta Mereka Di SyurgaMu Ya Allah..Amin..

Engkau Maha Pengasih,lagi Maha Pemaaf..

Engkau Maha Penerima Taubat,Lagi Maha PenYAyang..

Ya Allah…Aku takut akan KEMATIAN yang Engkau Ciptakan..

Aku takut akan NerakaMu..

Aku takut akan SeksaanMu..

Aku hanya insan biasa..Yang tidak lepas dari membuat salah..Insan baru belajar serta ingin belajar…belum TERLAMBAT untuk aku cuba ubah semuanya..semuanya…Aku bersyukur kerna engkau telah SEDARKAN AKU akan Nikmat dunia ini yang sementara…

Malam ini…aku menangis kembali…mengenang dosa-dosa ku…mengenang segala perbuatan aku..sesama makhluk..Masih belum terlambat untuk aku berubah..pintu taubat masih terbuka..Ingin aku cium bau syurgaMu Ya Allah..Engkau Maha Pengampun Dosa..

Aku tahu aku tak layak cium bau SyurgaMu..Tapi terimalah Taubatku..Aku ingin kembali kepadaMu…

Jika nanti sudah sampai masa aku untuk pergi,Disaat Malaikat Maut menghampiriKu,Disaat ia ingin menjalankan tanggungjawabnya,aku berharap aku bersedia..semoga aku pergi dengan tenang..semoga aku di tempatkan bersama-sama orang yang beriman..wahai pembaca,andai 1 hari nanti anda kehilangan seorang sahabat,sedekahkan lah al-fatihah..bergitu juga kepada ku nanti…Wassalamm..

Yang benar,

KHAIRIL AMRI BIN AZI

(Abang Mak Panggil Balik)

Friday, June 3, 2011

Berkongsi Perasaan

Share

Tak kala hati ini sedang gembira dengan hadiah yang dibeli untuknya..sekuntum bunga rose tanda cinta..terkaku seketika…melihat insan yang dicintai sedang gelak tawa bersama insan lain di depan mata..bermesra seperti tiada perasaan rasa bersalah...seperti tidak percaya..seperti tidak diduga…kegembiraan bagai direntap dalam sekelip mata…hancur hati seperti gelas jatuh ke lantai..hancurnya tidak boleh disembuh lagi..terasa seperti tubuh tidak bermaya lagi untuk menahan sebak di hati..lalu tubuh ini tersujud di lantai bersama-sama bunga yang dibeli dengan penuh kasih sayang serta keikhlasan..lalu air mata seorang kaum adam mengalir..menitis di atas bunga..Tiada lagi setia…tiada lagi keikhlasan..serta tiada lagi cinta..yang tinggal hanya duka…tubuh ini cuba gagahi untuk bangun..bangun dengan senyuman..kamu menoleh kebelakang ,kaku seketika melihat insan yang kamu panggil sayang seperti baru lepas menangis..sudah terlambat untuk kamu mengucapkan perkataan maaf..kerana kamu sudah menghancurkan cinta kamu sendiri..mata ini menatap wajah kamu,seperti tidak percaya apa yang sedang berlaku..wajahnya pucat..seperti ternampak hantu…lalu kaki ini melangkah menghampiri pasangan yang cukup bahagia itu..lalu mulut ini melafaskan perkataan “terima kasih” kepada kamu…dengan senyuman..sedangkan pasanganya terpinga-pinga..tangan ini menghulurkan bunga yang dibeli tadi kepada pasangan tersebut dengan mengata kan ia “percuma”..kamu kaku tanpa sebarang kata..membisu…hanya memandang ke lantai...seperti ingin mengatakan sesuatu..lalu kaki ini melangkah pergi..pergi meninggalkan pasangan yang sedang bahagia..tanpa di duga,bukan diri ini saja yang sebak..Penonton di sekeliling jugak terasa tempiasnya..ku berikan senyuman..serta sepatah ayat kepada mereka “I’m ok..ini la pengorbanan..”..dengan hati yang lara…tubuh ini melangkah pergi..tanpa menoleh ke belakang lagi…pergi bersama kisah cinta yang kamu ciptakan...yang penuh dengan kepura-puraan..tidak perlu untuk aku menunggu lagi..Kamu kata kamu bahagia,kamu gembira,tapi rupanya bukan bersama ku tetapi dengan si dia…insan yang baru kamu kenal…sedangkan aku disini bagai punggok rindu kan bulan..bagai menanti bulan jatuh ke riba..bagai tiada penghujungnya..tiada penghujungnya..kemana pergi nya kasih sayang?kejujuran?kesetiaan ?serta cinta yang diagung-agungkn?..yang tinggal hanya luka..sedangkan kamu?..sedang bahagia..dengan gelak ketawa..mungkin itu kebahagiaan kamu..biarlah aku berkorban….Tak semua cinta itu indah..kita yang mencorakkan cinta itu…kita yang memberi harapan kepadanya..cinta..di dalamnya ada manis ada pahit…tidak lupa juga cabaran serta pengorbanan….yang pasti cinta itu penuh dengan misteri..kerana in datang tanpa di undang,perginya juga tanpa dipinta…datangnya disambut dengan kegembiraan,perginya ditangisi…~ampb~

Tuesday, May 3, 2011

Semalam...

Share


Nafsu mengatakan perempuan itu cantik atas dasar rupanya. Akal
mengatakan perempuan itu cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya. Dan
hati mengatakan perempuan itu cantik atas dasar akhlaknya...


Lidah yang panjangnya tiga inci boleh membunuh manusia yang tingginya enam kaki..


Tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau dan tidak ada insan yang berdosa yang tidak mempunyai masa depan..


Gantungkan azam dan semangatmu setinggi bintang di langit dan rendahkan hatimu serendah mutiara di lautan..

"Hiduplah seperti lilin menerangi orang lain, janganlah hidup

seperti duri mencucuk diri dan menyakiti orang lain."

Sunday, February 20, 2011

Sunday, January 30, 2011

Tuesday, January 25, 2011

Pahit Dan Manis Kata-Kata

Share

Apabila salah satu pintu kebahagiaan tertutup, yg lain akan terbuka tapi selalunya kita akan memandang pintu yg telah tertutup itu terlalu lama hinggakan kita tidak nampak pintu lain yg telah pun terbuka untuk kita.

Mungkin Tuhan sengaja mahu kita berjumpa dgn orang yg salah sebelum menemui insan yg betul supaya apabila kita akhirnya menemui insan yg betul, kita akan tahu bagaimana utk bersyukur dgn pemberian dan hikmah disebalik pemberian tersebut.

Teman yg paling baik ialah seseorang yang kita boleh duduk bersama di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dgn perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yg pernah kita rasai.

Mimpilah apa yang kamu inginkan, pergilah ke mana-mana yg kamu ingin tujui dan jadilah apa yg kamu inginkan kerana kamu hanya memiliki satu kehidupan dan satu peluang untuk melakukan semua perkara yang ingin kamu lakukan.

" Cinta takkan datang kalau tidak dicari"

Perkara yang paling kejam dalam hidup adalah kamu membuatkan seseorang menyintai dirimu sepenuh hati dan sanggup menyerahkan segala-galanya demi sebuah cinta yang suci, sedangkan kamu hanya sekadar menuturkan kata-kata cinta di bibir sahaja... meskipun lidahnya melontarkan kata-kata kemaafan, namun hatinya tidak akan memaafkan kamu sampai bila-bila lantaran hatinya yang penuh dengan kelukaan yang amat memedihkan..

Hawa diciptakan dari rusuk Adam, bukan dari kepala untuk dijunjung, bukan dari kaki untuk dijadikan alas, melainkan dari sisinya untuk dijadikan teman hidup, dekat dihati untuk dicintai..

Kadang-kadang ALLAH hilangkan sekejap matahari kemudian dia datangkan pula guruh dan kilat. Puas kita mencari di mana matahari, rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita pelangi yang indah ...

Belajarlah bersyukur dengan jodoh anugerah tuhan.. usah mendambakan teman secantik balqis, andai dirimu tidak seindah sulaiman.. mengapa diharapkan teman setampan yusof, andai dirimu tidak setulus zulaikha... tak perlu mencari seistimewa khadijah, andai dirimu tidak sesempurna Rasulullah SAW..


Jika kamu memancing ikan, setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu, janganlah sesekali kamu lepaskan ia semula ke dalam air begitu saja…. Karena ia akan sakit oleh karena bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan menderita selagi ia masih hidup... Begitulah juga setelah kamu memberi banyak pengharapan kepada seseorang, setelah ia mulai menyayangimu hendaklah kamu menjaga hatinya, janganlah sesekali kamumeninggalkannya begitu saja… Karena ia akan terluka oleh kenangan bersamamu, dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi dia mengingatimu..






Friday, January 14, 2011

Tak tau..

Share

Seindah Kata-kata..

Share


Cinta tidak pernah meminta, ia sentiasa memberi, cinta membawa penderitaan, tetapi tidak pernah berdendam, tak pernah membalas dendam. Di mana ada cinta di situ ada kehidupan; manakala kebencian membawa kepada kemusnahan.

Perasaan cinta itu dimulai dari mata, sedangkan rasa suka dimulai dari telinga. Jadi jika kamu mahu berhenti menyukai seseorang, cukup dengan menutup telinga. Tapi apabila kamu Cuba menutup matamu dari orang yang kamu cintai, cinta itu berubah menjadi titisan air mata dan terus tinggal dihatimu dalam jarak waktu yang cukup lama.

Tuhan ciptakan 100 bahagian kasih sayang. 99 disimpan disisinya dan hanya 1 bahagian diturunkan ke dunia. Dengan kasih sayang yang satu bahagian itulah, makhluk saling berkasih sayang sehingga kuda mengangkat kakinya kerana takut anaknya terpijak.

Cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada tiap-tiap diri manusia, ia laksana setitis embun yang turun dari langit,bersih dan suci. Cuma tanahnyalah yang berlain-lainan menerimanya. Jika ia jatuh ke tanah yang tandus,tumbuhlah oleh kerana embun itu kedurjanaan, kedustaan, penipu, langkah serong dan lain-lain perkara yang tercela. Tetapi jika ia jatuh kepada tanah yang subur,di sana akan tumbuh kesuciaan hati, keikhlasan, setia budi pekerti yang tinggi dan lain-lain perangai yang terpuji.

Kata-kata cinta yang lahir hanya sekadar di bibir dan bukannya di hati mampu melumatkan seluruh jiwa raga, manakala kata-kata cinta yang lahir dari hati yang ikhlas mampu untuk mengubati segala luka di hati orang yang mendengarnya..


Sejujur kata-kata..

Share


Selalu bayangkan diri anda di dalam kasut seseorang. Jika anda rasa
ianya menyakitkan anda, fikirlah ia mungkin menyakitkan orang lain
juga..

Cinta bermula dengan senyuman, mekar dengan ciuman dan berakhir dengan
tangisan.

Semasa anda dilahirkan, anda menangis dan orang di sekeliling anda
tersenyum. Teruskanlah hidup anda supaya apabila anda mati nanti,
andalah yang akan tersenyum dan orang sekeliling anda pula yang akan
menangis.

Kahwinilah orang yang lebih mencintai diri kita daripada kita
mencintai diri orang itu. Itu lebih baik daripada mengahwini orang
yang kita cintai tetapi tidak menyintai diri kita kerana adalah lebih
mudah mengubah pendirian diri sendiri daripada mengubah pendirian
orang lain.

Tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau dan tidak ada
insan yang berdosa yang tidak mempunyai masa depan.

Lidah yang panjangnya tiga inci boleh membunuh manusia yang
tingginya enam kaki.

Agama tidak pernah mengecewakan manusia. Tetapi manusia yang selalu
mengecewakan agama.

Nafsu mengatakan perempuan itu cantik atas dasar rupanya. Akal
mengatakan perempuan itu cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya. Dan
hati
mengatakan perempuan itu cantik atas dasar akhlaknya.

Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di
malam yang amat kelam. Ianya wujud tapi amat sukar dilihat.

Hiduplah seperti lilin menerangi orang lain, janganlah hidup
seperti duri mencucuk diri dan menyakiti orang lain.

Thursday, January 13, 2011

Sebaris kata....

Share


Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yang tidak baik,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berkata-kata sama sekali..


Dan ketika kita sedang bersedih dan hidup dalam kesusahan,
Tersenyum dan berterima kasihlah kepada Tuhan bahawa kita masih hidup !


Untuk apa solat isya...
kalau tidak solat subuh..
untuk apa bercinta..
kalau tidak bersungguh-sungguh..


Cintailah seseorang itu atas dasar siapa dia sekarang dan bukan siapa dia sebelumnya.
Kisah silam tidak perlu diungkit lagi, kiranya kamu benar-benar mencintainya setulus hati.


Hati-hati dengan cinta, kerana cinta juga dapat membuat orang sihat menjadi sakit, orang gemuk menjadi kurus, orang normal menjadi gila, orang kaya menjadi miskin, raja menjadi budak, jika cintanya itu disambut oleh para percinta PALSU..


Lemparkan seorang yang bahagia dalam bercinta kedalam laut, pasti ia akan membawa seekor ikan.
Lemparkan pula seorang yang gagal dalam bercinta ke dalam gudang roti, pasti ia akan mati kelaparan.

Sesiapapon pandai menghayati cinta, tapi tak seorangpun yang pandai menilai cinta kerana cinta bukanlah suatu
objek yang boleh dilihat oleh mata kasar, sebaliknya cinta hanya dapat dirasakan melalui hati dan perasaan yang ikhlas.

Cinta pertama adalah kenangan, Cinta kedua adalah pelajaran, dan cinta yang seterusnya adalah satu keperluan
kerana hidup tanpa cinta bagaikan masakan tanpa garam. Kerana itu jagalah cinta yang dianugerahkan itu
sebaik-baiknya agar ia terus mekar dan wangi sepanjang musim..

Cinta tidak selalu bersama jodoh, tapi jodoh akan selalu bersama cinta.


Saturday, January 8, 2011

Tuesday, January 4, 2011

Nurkilan Cinta

Share
Bukan laut namanya jika airnya tidak berombak. Bukan cinta namanya jika perasaan tidak pernah terluka. Bukan kekasih namanya jika hatinya tidak pernah merindu dan cemburu.

Jangan mencintai seseorang seperti bunga, kerana bunga mati kala musim berganti. Cintailah mereka seperti sungai, kerana sungai mengalir selamanya. Cinta mampu mencairan besi, menghancurkan batu, membangkitkan yang mati dan meniupkan kehidupan padanya serta membuat budak menjadi pemimpin. Inilah dasyatnya cinta !

Kamu tahu bahwa kamu sangat merindukan seseorang, ketika kamu memikirkannya hatimu hancur berkeping. Dan hanya dengan mendengar kata “Hai” darinya, dapat menyatukan kembali kepingan hati tersebut

Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak mencintaimu, tetapi lebih menyakitkan adalah mencintai seseorang dan kamu tidak pernah memiliki keberanian untuk menyatakan cintamu kepadanya.

Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat, dan kemarahan menjadi rahmat.

Cinta bukan mengajar kita lemah, tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar kita menghinakan diri, tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semangat, tetapi membangkitkan semangat -Hamka

Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan walaupun mereka telah dikecewakan. Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati. Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti sebelumnya dan kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangunkan kembali kepercayaan

Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih belum mencuba. Jangan sesekali menyerah jika kamu masih merasa sanggup. Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi jika kamu masih tidak dapat melupakannya.

Jika kita mencintai seseorang, kita akan sentiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada disisi kita.
Tuhan memberi kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita? Karena Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Itulah namanya Cinta.
Ada 2 titis air mata mengalir di sebuah sungai. Satu titis air mata tu menyapa air mata yg satu lagi,” Saya air mata seorang gadis yang mencintai seorang lelaki tetapi telah kehilangannya. Siapa kamu pula?”. Jawab titis air mata kedua tu,” Saya air mata seorang lelaki yang menyesal membiarkan seorang gadis yang mencintai saya berlalu begitu saja.”





Sunday, January 2, 2011

Renung

Share



"Ruang kosong di antara celah-celah jari kita dicipta untuk dipenuhi jari-jari orang lain"...renung-renung kan....